Uz kontinuirani rast stanovništva i kontinuiranu urbanizaciju, postoje brojni izazovi mobilnosti. Održivost, sigurnost i društveni utjecaj su među našim svakodnevnim brigama. Moramo ubrzati prijelaz na prometnu mobilnost kako bismo išli ukorak s globalnom dinamikom koja se brzo mijenja, što zahtijeva inventivne pristupe i bolja rješenja. U ovom članku dijelimo s vama inspirativne i inovativne slučajeve iz cijelog svijeta. Niki Gatsonides je izvršni direktor za Nizozemsku Sensys Gatso Group. Sigurnost na cestama uvijek je bila ugrađena u vrijednosti tvrtke. Kako ubrzati tranziciju na prometnu mobilnost?

Ime Gatsonides, zvuči poznato? Nikijev djed bio je prvak u utrkama Maus Gatsonides. Niki je rođen 1974. godine, godine kada je Niki Lauda osvojio Grand Prix u Zandvoortu.

Moj djed i bivši prvak u utrkama konstruirao je prvu kameru za mjerenje brzine.”

„Godine 1958. moj djed, bivši prvak u utrkama Maurice Gatsonides, osnovao je Gatso. I sam je sudjelovao na utrkama u manjim relijima pri čemu se često događalo da volonteri za mjerenje povremeno zaborave pritisnuti tipku štoperice na startu ili cilju utrke. Maus je tada dobio ideju za dizajniranje uređaja za mjerenje vremena na utrkama automobila kako bi eliminirao ove ljudske pogreške. Na temelju koncepta mjerenja vremena prelaženja fiksne udaljenosti predstavio je prvi svjetski uređaj za mjerenje brzine, Gatsometar. Godine 1958. demonstrirao ju je policiji u Nizozemskoj i tako je rođena prva kamera za mjerenje brzine na cestama.”

Maurice Maus Gatsonides

Maurice Maus Gatsonides – prva kamera za mjerenje brzine

„Kamere za mjerenje brzine vozila u prometu uglavnom se postavljaju na metalne stupove pored ceste. Nažalost neodgovorni pojedinci često ruše te stupove i uništavaju opremu. Vremenom smo počeli ugrađivati opremu na kolničku infrastrukturu. Naš cilj je razviti proizvode koji zahtijevaju što manje infrastrukturnih promjena.”

„Zajedno s bratom počeo sam raditi u tvrtki 2000. godine sa motivom spašavanja ljudskih života. Sigurnost na cestama nama i našim zaposlenicima je najvažnija. Ustajemo s tom idejom i tražimo poboljšanja svaki dan. Sa strašću pridonosimo sigurnosti cestovnog prometa savjetujući druge zemlje putem veleposlanstava, kongresa i širenjem najbolje prakse.”

„Godine 2015. prodali smo našu obiteljsku tvrtku Gatso švedskoj dioničkoj tvrtki Sensys i spojili se u jednu tvrtku Sensys Gatso. U našoj odluci bilo je vrlo važno zadržati misiju poboljšanja ponašanja u prometu i sigurnosti na cestama. Sensys je slijedio misiju ‘Vision Zero’ i već je surađivao s mnogim vladama. Dakle, ovo je bio savršen spoj.”

Čim nema kamera za nadzor prometa, ljudi se obično vraćaju svome starom ponašanju prebrze vožnje i nepoštivanju prometnih propisa.”

„Najveći dio naših kupaca su vladine organizacije i lokalne samouprave. Od 2010. dodali smo nove proizvode u naš portfelj kako bismo osigurali ekološku održivost. U Amsterdamu testiramo zonu niskih emisija u kojoj smo u mogućnosti nadzirati 99% prisutnih vozila. Kao i mnogi gradovi, Amsterdam naporno radi na ispunjavanju standarda kvalitete zraka EU-a. Jedan od koraka koje je poduzelo Gradsko vijeće Amsterdama bio je uspostavljanje zone niske emisije kako bi se kamioni koji jako zagađuju okoliš usmjerili izvan prometnog centra grada. No, provođenje ove zone pokazalo se izazovom – s 38 ulaznih točaka i do milijun vozila koji putuju u zonu svaki dan. Postavili smo naše kamere koje su u mogućnosti nadzirati 99% vozila u prometu. Dvije godine nakon početka projekta rezultati su sljedeći: 89% vozila poštivalo je propise, 9% je imalo dozvolu za ulazak u zonu i bilo je samo 2% prekršitelja. Jako mi se sviđaju ovakvi projekti, jer kvalitetom zraka doprinosimo poboljšanju uvjeta života u gradu. Vjerujem da se takve prakse mogu uspješno dijeliti, jer i mnogi drugi gradovi mogu imati koristi od toga.“

Low Emission Zone – Case Study, Amsterdam [pdf]

„Savjetujemo vlade kako promijeniti ponašanje ljudi tako da budu svjesniji rizika koje preuzimaju prilikom kršenja prometnih propisa. Nizozemci već pedeset godina provode sigurnost na cestama, ali moramo stalno osvještavati ljude. Pogotovo s povećanjem raznolikosti u načinima prijevoza. Na primjer, navikli smo da bicikli sudjeluju u prometu, ali e-bicikl je relativno nov način prometovanja, čak i u Nizozemskoj. E-bicikle je lijepo imati, ali kada kurir za pizzu prijeđe ulicu brzinom od 25 km/h to može izazvati opasne situacije za druge automobile i bicikliste. Gradovi obično zabranjuju motorna vozila i daju pristup e-biciklima za dostavu namirnica ili paketa. Kako bi sigurnost bila u što bolja, vlade moraju usklađivati stare propise i donositi nove.”

Nužno je provoditi dodatne edukacije kako bismo nadopunili naša znanja o prometu sukladno novim situacijama u prometu.”

“U Nizozemskoj djeca polažu biciklistički ispit još u osnovnoj školi. Dodatna pogodnost je što i roditelji nadopunjuju svoje znanje tako što pomažu svojoj djeci u pripremi ispita. Međutim, mislim da bi bilo bolje uvesti i dodatno obrazovanje o propisima o sigurnosti na cestama za djecu u srednjoj školi ili na fakultetu, jer se mobilnost i promet stalno mijenjaju.”

„Moramo se brzo prilagoditi. U budućnosti ćemo se susretati sa sve više prometa i novih tipova vozila, posebno u gradovima koji nastavljaju rasti. Skučenost prostora i radna mobilnost postaju sve veći problem na koji se vlade moraju usredotočiti. Vidimo da se to već događa u Sjedinjenim Državama i nekim zemljama Afrike.”

„Vjerujem da najveći izazov za budućnost leži u osiguranju protočnosti prometa. Još uvijek imamo posla sa zastarjelom infrastrukturom ili sustavima javnog prijevoza koji se usporavaju ili prestaju sa funkcioniranjem kada padaju kiša ili snijeg. Čim se jedan prometni sustav pokvari, cijeli tok je zapeo. Putnicima u prometu i vozačima moramo ponuditi kvalitetnu alternativu kada se jedan način transporta isključi iz prometa.”

Maurice Maus Gatsonides

Maurice Maus Gatsonides

Umjesto da plaćamo više kada putujemo u vrijeme najvećih prometnih gužvi, smatram da bismo trebali dobiti dodatne bonuse ili novac kada putujemo izvan tog vremena.”

„Kada govorimo o regulaciji prometnih tokova, uvijek dolazimo do naplate cestarine. Nadam se da ćemo moći proširiti mogućnosti naplate cestarina kako bismo poboljšali promet.”

„Ima još toliko toga za unaprijediti kada je u pitanju oprema za provedbu prometa. Mnogo se toga još uvijek radi ručno. Međutim, to ovisi o tome koliko dobra oprema treba biti. Osamdesetih godina prošlog stoljeća iz kamera za mjerenje brzine smo ručno vadili film sa zapisima događaja u prometu i umetali novi prazan film. Ponekad smo ostavljali prazne kutije za kamere na stupovima. Kod vozača se zadržavalo pamćenje o lokacijama kamera, iako u kutijama nema kamera. Ova se metoda često koristi na ispitnim mjestima prije nego što instalira oprema i implementiraju sustavi za provedbu. Nekad se to radilo ručno, a danas je jeftinije staviti digitalnu kameru na svaki stup i podatke preuzimati daljinski.”

„Poboljšanje opreme može ponuditi i druge mogućnosti. U Nizozemskoj imamo manjak policijskih snaga. U budućnosti možda više neće biti potrebno da policijski službenici kontroliraju promet i ispisuju kaznu. Mogu to dodatno vrijeme utrošiti na „hvatanje pravih kriminalaca“, kao što ljudi znaju reći kada dobiju kaznu. Sve dok imamo dokaze o kršenju prometnih propisa koji su napravljeni odgovarajućom opremom promet može funkcionirati!”

U Njemačkoj je kamerama dopušteno pohranjivati ​​podatke u memoriju samo ako je snimljena osoba nedvojbeno prekršila prometne propise.”

Što je s propisima o privatnosti. Gleda li vas Big Brother?

„Ne, to poboljšava našu sigurnost na cesti! Ne smeta mi da se kamerom provjerava koristim li telefon tijekom vožnje, sve dok se podaci brišu kada osoba nije u prekršaju. Ono što je dopušteno provjeravati kamerom razlikuje se od zemlje do zemlje. Na primjer, u Njemačkoj je kamerama dopušteno pohranjivati ​​podatke samo nakon što je osoba prekršila propise, s lošom stranom da se u Njemačkoj ne može implementirati mnogo novih tehnologija koje bi promet učinile sigurnijim.”

„Ovo nas vraća na važnost svijesti i obrazovanja. Trudimo se održati razgovor s našim klijentima i vladama te savjetovati kako ljude osvijestiti o važnosti tih kamera.  Obrazovati i osvijestiti ljude o njihovoj sigurnosti je ono zbog čega ustajem ujutro.”

 

More on Road Safety